Zakażenia bakteryjne w pracy - jak im zapobiegać?
Strona główna » Poczekalnia » Szepty » Zakażenia bakteryjne w pracy - jak im zapobiegać?…

Zakażenia bakteryjne w pracy - jak im zapobiegać?

POCZEKALNIA. Szepty

NC

zdrowemiasto.pl | dodane 08-05-2014

Fot. zdrowemiasto.pl
 
Każdego dnia stykamy się z milionami mikroorganizmów. Są wśród nich bakterie, odpowiedzialne za wiele chorób groźnych dla naszego zdrowia a nawet dla życia. Do zakażenia bakteryjnego może dojść wszędzie, również w zakładzie pracy. Jak można mu efektywnie i skutecznie zapobiegać?

Czym są bakterie?

Bakterie są mikroorganizmami jednokomórkowymi, charakteryzującymi się prostą budową i uproszczonym sposobem rozmnażania - przez podział. Segmentacja bakterii została opracowana w oparciu o ich kształt i stąd mamy np.: ziarniaki, pałeczki, przecinkowce, śrubowce, krętki, promieniowce, laseczki i in. Bakterie odgrywają ważna rolę w obiegu pierwiastków biogennych w obrębie całej ekosfery. Biorą udział m.in. w procesach fermentacji i gnicia. Znajdują się wszędzie tam, gdzie mają dogodne warunki do życia i rozwoju. Żyjąc w organizmach zwierząt i ludzi, uczestniczą m.in. w trawieniu pokarmów. Niektóre jednak mogą zakłócać prawidłowe funkcjonowanie organizmów powodując choroby. Bakterie te nazywamy patogenami.
 
Najczęstszym miejscem, z którym kojarzy się nam występowanie niezliczonej ilości bakterii jest łazienka. Należy jednak pamiętać, iż ich skupiska są dosłownie wszędzie, także na klamkach i gałkach drzwi, na maszynach produkcyjnych, w pokojach socjalnych, kuchniach zakładowych, stołówkach, szczególnie tam, gdzie znajduje się pożywienie lub jego resztki. Takie dogodne warunki bytowania oraz duża ilość ludzi ułatwiają bakteriom zadanie. W zakładzie pracy, jeśli pracodawca nie zadba o utrzymywanie w miejscu pracy elementarnych zasad higieny, jest to szczególnie niebezpieczne dla zdrowia pracowników.

ba_kt_eri.jpg

Jak zapobiegać zakażeniom bakteryjnym?

Podstawowym sposobem zapobiegania zakażeniom bakteryjnym, tak w miejscu pracy, w domu czy w innych miejscach, jest przestrzeganie w sposób restrykcyjny elementarnych zasad higieny. Pracownicy powinni zostać powiadomieni o konieczności dokładnego mycia rąk po każdym wyjściu z toalety. Ostrzejsze zasady utrzymywania czystości obowiązują w zakładach pracy, w których produkowana jest żywność.

W gestii pracodawcy jest zapewnienie wszystkim pracownikom zakładu pracy odpowiednich środków higienicznych, między innymi mydła w płynie w toaletach, papierowych ręczników do rąk, papieru toaletowego, nakładek na toaletę itp. Pracodawca musi również zaopatrzyć własne służby sprzątające we wszelkie środki czyszczące i detergenty, dostosowane do wykorzystania w zakładach pracy zgodnie z ich profilem. Takie produkty oferuje w szerokim zakresie na przykład sklep  www.higienaserwis.pl.

Aby jak najbardziej ograniczać bezpośredni kontakt pracowników z bakteriami, które mogą zostać przeniesione np. na brudnych rękach, wszędzie tam, gdzie z toalet korzysta wiele osób, zaleca się wykorzystywanie bezdotykowych dozowników na ręczniki papierowe, dozowników mydła w płynie uzupełnianych od góry (na przykład marki PURELL).

Nie warto natomiast stosować w toaletach suszarek do rąk, bowiem przyczyniają się one jedynie do namnażania bakterii. Wysoka temperatura jest idealna dla rozwoju mikroorganizmów a przecież nie chcemy im pomagać.

NC, 08-05-2014, zdrowemiasto.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe