Odkryto kolejną mutację genetyczną związaną z ryzykiem udaru
Strona główna » Informator » Świat » Odkryto kolejną mutację genetyczną związaną z ryzy…

Odkryto kolejną mutację genetyczną związaną z ryzykiem udaru

INFORMATOR. Świat

PAP

naukawpolsce.plnaukawpolsce.pl | dodane 08-02-2012

Fot. NCI

Międzynarodowy zespół naukowców zidentyfikował wariant genu, który zwiększa ryzyko udaru niedokrwiennego mózgu - poinformowało pismo "Nature Genetics".

W ramach jednych z najszerzej zakrojonych badań dotyczących ryzyka udaru naukowcy z Europy, Stanów Zjednoczonych i Australii porównywali genomy 10 tys. pacjentów po udarze oraz 40 tys. zdrowych osób.
Mutację odpowiedzialną za wzrost ryzyka udaru niedokrwiennego odkryto w obrębie genu HDAC9. Występuje ona w około 10 proc. ludzkich chromosomów. Posiadacze dwóch kopii tej wersji genu (po jednej od każdego z rodziców) są dwukrotnie bardziej narażeni na udar w porównaniu z osobami nie posiadającymi mutacji. HDAC9 nie ma jednak wpływu na ryzyko udaru krwotocznego.

Białko kodowane przez HDAC9 bierze udział w powstawaniu tkanki mięśniowej, w tym w rozwoju mięśnia sercowego. Nie wiadomo jednak, jaki mechanizm kryje się za wzrostem ryzyka udaru. Naukowcy twierdzą, że rozwikłanie tej zagadki w przyszłości może otworzyć drogę do opracowania nowych metod zapobiegania i leczenia.

Jak podkreśla prof. Peter Donnelly z Uniwersytetu Oksfordzkiego, w przypadku różnych rodzajów udaru w grę wchodzić mogą inne mechanizmy genetyczne. Dalsze badania mogą zbliżyć naukowców do spersonalizowanej medycyny i dopasowywania metod precyzyjnie do pacjenta.

PAP, 08-02-2012, naukawpolsce.pl