Nie chcesz kupić? Nie dotykaj. Dotyk wpływa na decyzje konsumenckie
Strona główna » Informator » Rozmaitości » Nie chcesz kupić? Nie dotykaj. Dotyk wpływa na dec…

Nie chcesz kupić? Nie dotykaj. Dotyk wpływa na decyzje konsumenckie

INFORMATOR. Rozmaitości

PAP

naukawpolsce.pl | dodane 08-03-2012

Foto: PAP/Maciej Kulczyński
 
Temperatura i ciężar dotykanego przedmiotu mogą wpływać na nasze postrzeganie i proces podejmowania decyzji - wynika z badań przeprowadzonych przez studentki Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS). Wnioski z badań mogą być przydatne w marketingu czy zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Badanie wykonały: Miriam Faderewski i Patrycja Grzelewska pod kierunkiem Sławomira Prusakowskiego z wrocławskiego wydziału SWPS - poinformowała PAP rzeczniczka uczelni Natalia Osica. Eksperyment przeprowadzono wiosną 2011 r. na grupie 168 uczniów wrocławskich szkół średnich.

Uczestnicy eksperymentu nie wiedzieli, co jest celem badania, zostali poproszeni o udział w badaniach marketingowych. Ich zadaniem była ocena danego zapachu. Aby jednak ocenić dany zapach, musieli przez kilka sekund trzymać ciężki lub lekki oraz ciepły lub zimny kubek.

Okazało się, że u osób, które dotykały ciężkiego i ciepłego kubka, aktywowało się rozważne myślenie, które sprawia, że z większą dokładnością i starannością wykonuje się powierzone zadanie. Osoby trzymające ciężkie oraz ciepłe przedmioty traktują je jako ważniejsze.

Z badań studentek wynika też jednak, że wpływ ciężaru oraz ciepła na sądy o ważności wykonywanego zadania nie jest takim sam dla każdego człowieka. Istnieją różnice indywidualne w zakresie wpływu opisywanych doznań na zachowanie - osoby o wysokich wynikach w teście badającym preferencje dotykowe są bardziej świadome sygnałów dotykowych i przez to są pod ich mniejszym wpływem.

Poprzez dotyk może być więc uruchamiany proces symbolicznych skojarzeń, które później wpływają na sposób myślenia oraz zachowanie i odgrywają istotną rolę w procesie podejmowania decyzji. Według młodych badaczek wnioski te mogą być przydatne w takich dziedzinach jak marketing oraz zarządzanie zasobami ludzkimi.

"Taktyki dotykowe to zdaniem wybitnych naukowców rewolucja w dziedzinie wpływu i komunikacji społecznej - tłumaczą autorki badania. - Poprzez subtelne zmiany otoczenia możemy nieświadomie kierować zachowaniem innych osób. To pokazuje, jak silne znaczenie ma dla nas środowisko, w którym pracujemy, gdy na przykład prezentujemy produkt lub siebie".

Studentki SWPS wyjaśniają, że do przeprowadzenia badania zainspirowały je doniesienia ze świata neuronauki o roli brzuszno-przyśrodkowej kory przedczołowej w reprezentacji dotyku oraz podejmowania decyzji. Jak mówią, ich badanie pokazało, że przyjemny bodziec, jakim jest nagroda w postaci ciepłego dotyku, może prowadzić do intuicyjnych procesów decyzyjnych.

Projekt badawczy zwyciężył w I Wrocławskim Konkursie Badań Psychologicznych, a jego wyniki zostaną opublikowane w "Polish Journal of Applied Psychology". Badanie otrzymało także wyróżnienie w konkursie referatów z dziedziny psychologii w XVI Studenckiej Sesji Naukowej.

PAP, 08-03-2012, naukawpolsce.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe