Ortopeda. Zdrowy kręgosłup w pracy?
Strona główna » Zdrowy Mieszczanin » Ortopedia » Zdrowy kręgosłup w pracy?

Zdrowy kręgosłup w pracy?

PORADNIK MEDYCZNY. Ortopeda

dr n. med. Cezary R. Lipiński

zdrowemiasto.pl | dodane 23-08-2012

dr n. med. Cezary R. Lipiński
 
Nie da się zaprzeczyć, że praca biurowa to praca siedząca. Minimum 8 godzin dziennie przed komputerem w jednej pozycji bywa prawdziwym wyzwaniem dla kręgosłupa. Co zatem robić, aby nie nabawić się poważnych wad postawy i dotkliwych bólów spowodowanych obciążaniem naszego kręgosłupa? Należy walczyć ze złymi nawykami, ponieważ za dysfunkcją jednego obszaru może postępować dysfunkcja innych.

Oto kilka prostych zasad, które pomogą uchronić przez zgubnymi skutkami pracy biurowej dla kręgosłupa. Stosując się do nich minimalizujemy szansę wystąpienia przykrych dolegliwości. Co ważne, większość z tych aktywności nie pociąga za sobą żadnych nakładów finansowych i wymaga poświęcenia jedynie kilku minut dziennie na pielęgnację kręgosłupa.

Po pierwsze – wygodne krzesło
Podstawą jest siedzenie na odpowiednio wyprofilowanym krześle z oparciem pokrywającym co najmniej 60% pleców. Twoje stopy powinny być oparte na podłodze lub na niskim podnóżku, a przestrzeń pod biurkiem musi pozwalać na nieskrępowane ugięcie nóg w kolanach. Nie powoduj nienaturalnego napięcia mięśni poprzez brak swobodnej pozycji kończyn i klatki piersiowej. Monitor oraz inne urządzenia i przybory, które masz na swoim biurku powinny stać w takiej odległości, abyś nie musiał się nadmiernie wychylać sięgając po nie.

Gdy bóle już występują
Nie lekceważ bólu oraz uczucia dysfunkcji podczas poruszania się. Idź do lekarza rodzinnego, poradni rehabilitacji medycznej, gabinetu fizjoterapeutycznego, ortopedy lub poradni wad postawy. Na pewno otrzymasz tam fachową pomoc. Profilaktyczna wizyta u specjalisty szczególnie zalecana jest pracownikowi biurowemu przed sezonem urlopowym. Skonsultuj się z lekarzem przed planowanym wyjazdem na narty lub innym wzmożonym wysiłkiem fizycznym. W końcu lepiej zapobiegać niż leczyć.

Korzystaj z dobrodziejstw sprzętu medycznego
Na rynku dostępne są specjalne produkty medyczne, które może stosować osoba wykonująca siedzącą pracę. Należą do nich ortezy odcinka lędźwiowego i lędźwiowo-piersiowego kręgosłupa. Taki sprzęt pozwala utrzymać właściwe krzywizny kręgosłupa nadmiernie obciążane podczas siedzenia. Ortezy wykonane są z oddychających materiałów i nie widać ich pod ubraniem. Jeżeli nie posiadasz wyprofilowanego krzesła używaj poduszki klinowej, która pomaga odtworzyć fizjologiczne krzywizny kręgosłupa.

„Trening” w fotelu
Jeżeli praca nie pozwala ci na oderwanie się choć na chwilę od biurka, wykonaj kilka ruchów na siedząco. Splatanie rąk za plecami z wypychaniem klatki piersiowej do przodu oraz ruchy okrężne głowy i ramion pozwolą ci rozluźnić mięśnie i wpłyną korzystnie na kondycję kręgosłupa.

Bądź aktywny po pracy
Nie spędzaj wolnego czasu na kanapie przed telewizorem. odprężaj się poprzez aktywność. Wybierz się na basen, popływaj pół godziny, a jeżeli nie masz takiej możliwości, przejdź się na krótki spacer lub zrób stretching na podłodze w pokoju. Takie niezbyt intensywne, ale regularne ćwiczenia są świetnym sposobem na walkę z wadami postawy. Jeżeli chorujesz i nie jesteś pewien czy możesz wykonywać ćwiczenia – poproś specjalistę o opracowanie zestawu ćwiczeń indywidualnie dostosowanego do twoich potrzeb.


dr n. med. Cezary R. Lipiński, 23-08-2012, zdrowemiasto.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
chirurg naczyniowy
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

Warto wiedzieć

 
Praca szkodzi zdrowiu
(...) Jak wynika z badań polscy pracownicy siedzą na niewygodnych i nie do końca wyregulowanych krzesłach - prawie połowa nie ma wcale lub posiada jedynie częściową możliwość dostosowania siedziska do własnych indywidualnych potrzeb Dodatkowo ponad połowa pracowników biurowych ma źle ustawiony monitor ekranowy, a prawie jedna trzecia pracuje przy nieodpowiednio ustawionej klawiaturze. Aż w 83 proc. przypadków nadgarstki podczas pisania na klawiaturze są ułożone nieprawidłowo - zawieszone w powietrzu lub uciskane przez krawędź biurka, a nie tak jak powinny, podparte na żelowej podkładce. Większość pracowników w Polsce nie ma także zapewnionych odpowiednich, ergonomicznych akcesoriów biurowych. Jedynie 13% korzysta z podkładek na dokumenty, a 19% z podnóżka. Jak wiadomo praca przy stanowisku komputerowym nie spełniającym wymogów ergonomii może powodować różne bóle i dolegliwości, a w konsekwencji prowadzić do przewlekłych chorób. (...)
Ergotest to ogólnopolska kampania edukacyjna, która ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na zagrożenia płynące z codziennej pracy biurowej. Mimo, iż ten rodzaj pracy uchodzi za lekki i pozornie niegroźny, to  może być przyczyną licznych schorzeń. Bóle ramion, problemy z krążeniem, zaburzenia wzroku – to skutki nieergonomicznych stanowisk pracy. O tym jak prawidłowo siedzieć przy biurku z monitorem komputera dowiedzą się Państwo z filmu. Źródło: ergotest.pl

Jak nie tracić zdrowia przy biurku? Pomogą zasady ergonomii
Rozmywanie się obrazu, zawroty głowy, dolegliwości kręgosłupa i mikrourazy, to niektóre objawy spowodowane długotrwałą pracą za biurkiem. Mogą one wystąpić, jeśli nie stosujemy zasad ergonomii, czyli dyscypliny naukowej, której zadaniem jest dostosowywanie urządzeń do możliwości fizycznych i psychicznych człowieka. więcej...

Wszystko o ergonomicznym stanowisku pracy
Praca umysłowa, najczęściej wykonywana w pozycji siedzącej, może stać się bardzo uciążliwa dla organizmu. Długi okres pracy (wielogodzinny, kilkumiesięczny, kilkuletni) z komputerem wraz z niekorzystnymi czynnikami może powodować dolegliwości zdrowotne. Długotrwałe unieruchomienie organizmu obciąża kręgosłup i mięśnie pleców a także powoduje spowolnienie procesów fizjologicznych. Dolegliwości układu mięśniowo szkieletowego u osób wykonujących pracę w pozycji siedzącej dotyczą ok. 35% tej pracowników... więcej...
REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Chirurg naczyniowy Gdynia
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe