Rekrutacja polskich dzieci w Anglii i Irlandii do europejskiego projektu badań nad dwujęzycznością
INFORMATOR. Kraj

Fot. naukawpolsce.pl
Dzieci w wieku od 2 do 6 lat z polskich rodzin, które mieszkają w Anglii lub Irlandii i tam podejmą naukę, mogą wziąć udział w europejskich badaniach dotyczących rozwoju językowego. Badacze z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Warszawskiego poszukują maluchów i ich rodziców, aby przeprowadzić anonimowe badania dotyczące rozwoju mowy i komunikacji.
Badania prowadzone przez polskich naukowców są elementem europejskiego programu współpracy COST IS0804, dotyczącego diagnozy rozwoju językowego u dzieci wielojęzycznych. Badania prowadzone wśród polskich dzieci w Wielkiej Brytanii wspiera m.in. Uniwersytet Cambridge, Uniwersytet w Reading, City University London i Szkoła Polska w Luton. Polski zespół badawczy współpracuje też z Uniwersytetem w Cork w Irlandii.
Program europejskiej współpracy językoznawców i psychologów ma określić prawidłowości związane z rozwojem językowym i poznawczym dzieci dwujęzycznych. W dalszym etapie ma wyodrębnić te zjawiska, które z dwujęzycznością są kojarzone błędnie, a mogą być objawem specyficznych trudności językowych. W konsekwencji mają powstać narzędzia, które pomogą klinicystom w Europie zdiagnozować ryzyko wystąpienia takich zaburzeń.
Polski wkład do europejskiego projektu realizuje grupa ok. 10 badaczy, którzy uzyskali wsparcie finansowe Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jak powiedziała PAP dr Ewa Haman z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, w pierwszym kroku zdecydowano się przeprowadzić badania w Wielkiej Brytanii - kraju, do którego w ostatnich latach wyemigrowało najwięcej polskich rodzin.
"Chcemy stworzyć model rozwoju polskiego dziecka dwujęzycznego. W pierwszym etapie poszukujemy rodziców dzieci w wieku 24-36 miesięcy, którzy chcieliby podzielić się z nami wiedzą o swoich dzieciach. Będziemy ich prosić o wypełnienie kwestionariusza +Słowa i Zdania+" - tłumaczy psycholożka. Kwestionariusz ten to polska wersja powszechnie stosowanego na świecie "McArthur-Bates Communication Development Inventory". Przeznaczony jest dla dzieci w wieku do 36 miesięcy i wypełniają go rodzice lub stali opiekunowie. Wyniki badań zostaną wykorzystane anonimowo, wyłącznie dla celów naukowych. W kolejnej fazie badań zaplanowane jest badanie samych dzieci w wieku 4-6 lat.
Jak poinformowała PAP dr Zofia Wodniecka z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, w planach jest przebadanie około 250 dzieci mieszkających w kilku ośrodkach w Anglii i Irlandii.
"Chodzi nam przede wszystkim o te dzieci, które kontakt z językiem polskim mają tylko w domu lub w gronie znajomych, a równocześnie - jako mieszkańcy Anglii - mają, często niebezpośredni, kontakt z językiem angielskim. Chcemy sprawdzić, czy już na bardzo wczesnym etapie ma to wpływ na ich rozwój językowy" - wyjaśnia dr Wodniecka.
Więcej informacji na temat programu znajduje się na stronie: www.bi-sli.org
Wkrótce zostanie także uruchomiona strona polskiego projektu: www.psychologia.pl/bi-sli-pl/
Badaczki proszą chętnych rodziców lub opiekunów tych dzieci o jak najszybsze skontaktowanie się z polskim zespołem badawczym przez e-mail: bi-sli@psych.uw.edu.pl
Badania prowadzone przez polskich naukowców są elementem europejskiego programu współpracy COST IS0804, dotyczącego diagnozy rozwoju językowego u dzieci wielojęzycznych. Badania prowadzone wśród polskich dzieci w Wielkiej Brytanii wspiera m.in. Uniwersytet Cambridge, Uniwersytet w Reading, City University London i Szkoła Polska w Luton. Polski zespół badawczy współpracuje też z Uniwersytetem w Cork w Irlandii.
Program europejskiej współpracy językoznawców i psychologów ma określić prawidłowości związane z rozwojem językowym i poznawczym dzieci dwujęzycznych. W dalszym etapie ma wyodrębnić te zjawiska, które z dwujęzycznością są kojarzone błędnie, a mogą być objawem specyficznych trudności językowych. W konsekwencji mają powstać narzędzia, które pomogą klinicystom w Europie zdiagnozować ryzyko wystąpienia takich zaburzeń.
Polski wkład do europejskiego projektu realizuje grupa ok. 10 badaczy, którzy uzyskali wsparcie finansowe Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jak powiedziała PAP dr Ewa Haman z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, w pierwszym kroku zdecydowano się przeprowadzić badania w Wielkiej Brytanii - kraju, do którego w ostatnich latach wyemigrowało najwięcej polskich rodzin.
"Chcemy stworzyć model rozwoju polskiego dziecka dwujęzycznego. W pierwszym etapie poszukujemy rodziców dzieci w wieku 24-36 miesięcy, którzy chcieliby podzielić się z nami wiedzą o swoich dzieciach. Będziemy ich prosić o wypełnienie kwestionariusza +Słowa i Zdania+" - tłumaczy psycholożka. Kwestionariusz ten to polska wersja powszechnie stosowanego na świecie "McArthur-Bates Communication Development Inventory". Przeznaczony jest dla dzieci w wieku do 36 miesięcy i wypełniają go rodzice lub stali opiekunowie. Wyniki badań zostaną wykorzystane anonimowo, wyłącznie dla celów naukowych. W kolejnej fazie badań zaplanowane jest badanie samych dzieci w wieku 4-6 lat.
Jak poinformowała PAP dr Zofia Wodniecka z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, w planach jest przebadanie około 250 dzieci mieszkających w kilku ośrodkach w Anglii i Irlandii.
"Chodzi nam przede wszystkim o te dzieci, które kontakt z językiem polskim mają tylko w domu lub w gronie znajomych, a równocześnie - jako mieszkańcy Anglii - mają, często niebezpośredni, kontakt z językiem angielskim. Chcemy sprawdzić, czy już na bardzo wczesnym etapie ma to wpływ na ich rozwój językowy" - wyjaśnia dr Wodniecka.
Więcej informacji na temat programu znajduje się na stronie: www.bi-sli.org
Wkrótce zostanie także uruchomiona strona polskiego projektu: www.psychologia.pl/bi-sli-pl/
Badaczki proszą chętnych rodziców lub opiekunów tych dzieci o jak najszybsze skontaktowanie się z polskim zespołem badawczym przez e-mail: bi-sli@psych.uw.edu.pl
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Dostępna innowacyjna metoda dla pacjentów dializowanych: mniejsze ryzyko powikłań chirurgicznych i krótszy czas rekonwalescencji
- Sezon infekcyjny ruszył. Czy szczepienia powstrzymają falę grypy i RSV?
- Co dalej z leczeniem ostrej porfirii wątrobowej?
- Gdzie bije drugie serce Polaków? W jelitach!
- Rak płuca – wyzwanie współczesnej onkologii. Immunoterapia dla chorych w gorszym stanie sprawności.
- Co dziesiąty pacjent jest narażony na zdarzenie niepożądanepodczas leczenia szpitalnego. Większość szpitali wciąż bez elektronicznego systemu raportowania
- Październik to najlepszy moment, by wzmocnić odporność
- Zapowiadane rozszerzenie wskazań do badań PET/CT to ogromna szansa dla chorych
- Potrzebny program pilotażowy dla pacjentów dializowanych – obecne wyceny procedur nefrologicznych nie odzwierciedlają kosztów leczenia
- Infekcja, która nie boli, a zabija – jak brak podstawowego leczenia prowadzi do dramatycznych konsekwencji?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA
![]() |


naukawpolsce.pl | dodane 31-03-2011





