
Fot. PAP / naukawpolsce.pl
Jak widzą siebie dzieci z objawami impulsywności, deficytem uwagi i nadaktywnością (ADHD)? Jak oceniają własną skuteczność? Jaki jest związek między obrazem własnej osoby a zachowaniem dzieci, w tym samokontrolą? Odpowiedzi na te pytania szuka Małgorzata Gambin z Katedry Psychologii Klinicznej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka projektu pracy doktorskiej nagrodzonego w konkursie Doktoraty dla Mazowsza przygotowuje - dotąd niedostępne w Polsce - narzędzia diagnostyczne, które będą odgrywały ważną rolę w procesie diagnozy i terapii dzieci z ADHD.
Jak wyjaśnia PAP Małgorzata Gambin, jej badania mają na celu poznanie przyczyn leżących u podłoża powstawaniu objawów ADHD - zaburzenia z deficytem uwagi i nadaktywnością, a także próbom znalezienia efektywnych metod diagnozy i terapii tej grupy dzieci.
"Badania naukowe dotyczące psychologii klinicznej dziecka pozwalają na lepsze zrozumienie przyczyn zaburzeń klinicznych oraz przejawianych przez dzieci trudności w funkcjonowaniu. Umożliwiają opracowanie metod diagnozy, profilaktyki, wspierania ich rozwoju oraz terapii. To pozwala na poprawę funkcjonowania dziecka w różnych sferach życia" - ocenia.
Doktorantka zajmuje się badaniem czynników neuropsychologicznych leżących u podłoża objawów ADHD, czyli funkcji wykonawczych. Są to procesy, które odpowiadają za realizację działań - takich jak hamowanie, planowanie i pamięć operacyjna - nastawionych na osiągnięcie celu.
Ponadto, interesuje ją badanie obrazu własnej osoby dzieci z ADHD - ich przekonań o własnej skuteczności, które odgrywają bardzo ważną rolę w codziennym funkcjonowaniu, wpływają na sposób myślenia, podejmowanie decyzji, przeżywane emocje. Cennym elementem jej projektu będą opracowane narzędzia diagnostyczne. W ramach badań pilotażowych młoda pani naukowiec przygotowała wstępne wersje narzędzi badawczych - testu hamowania "Stop Signal Task", testu planowania "Wieża Hanoi" i "Skali Poczucia Własnej Skuteczności dla Dzieci".
"Przeprowadzany projekt badawczy jest nowatorski, ponieważ dotychczas poświęcano niewiele uwagi kształtowaniu się obrazu własnej osoby u dzieci z ADHD, a w szczególności nie badano związków pomiędzy procesami neuropsychologicznymi a kształtowaniem się obrazu siebie u tej grupy dzieci" - podkreśla Gambin.
Stypendystka programu "Doktoraty dla Mazowsza" ocenia, że pieniądze uzyskane w konkursie pozwolą jej przeprowadzić badania wśród większej liczby dzieci w wieku 8-10 lat z objawami impulsywności i nieuwagi. Dzięki stypendium dotrze do większej liczby szkół, będzie mogła opłacić koszty materiałów do badań, upominków dla rodziców i nauczycieli, a także zapłacić wynagrodzenia psychologom, którzy współprowadzą te badania.
W głównym badaniu do pracy doktorskiej (obejmującym spotkania z dziećmi i ich rodzicami na terenie szkół oraz współpracę z nauczycielami) wzięło udział 100 dzieci. Małgorzata Gambin planuje przeprowadzenie tych badań u około 150-200 dzieci. Następnym jej krokiem będzie analiza i interpretacja uzyskanych wyników.
Gambin współpracuje z Zakładem Psychiatrii Instytutu "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka", gdzie stosuje opracowane przez siebie metody diagnostyczne i przeprowadza badania.
Ponadto, w ramach projektu "Dziecko i świat za pan brat", prowadzi współpracę z firmą oferującą realizację programów edukacyjnych dla przedsiębiorstw i organizacji m.in. z sektora ochrony zdrowia. Celem tego projektu jest edukacja społeczeństwa, w szczególności nauczycieli i rodziców, na temat zaburzenia z deficytem uwagi i nadaktywnością.
"Mam nadzieję, że w przyszłości będę dzielić się opracowanymi metodami diagnostycznymi, jak również wnioskami płynącymi z badań również z innymi placówkami, zajmującymi się pomocą psychologiczną, edukacją dzieci z ADHD i ich rodziców, nauczycieli" - podsumowuje autorka jednego z 25 nagrodzonych projektów doktoranckich.
Projekt "Doktoraty dla Mazowsza" jest realizowany przez Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji UW i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Więcej na ten temat w serwisie Nauka w Polsce.
Jak wyjaśnia PAP Małgorzata Gambin, jej badania mają na celu poznanie przyczyn leżących u podłoża powstawaniu objawów ADHD - zaburzenia z deficytem uwagi i nadaktywnością, a także próbom znalezienia efektywnych metod diagnozy i terapii tej grupy dzieci.
"Badania naukowe dotyczące psychologii klinicznej dziecka pozwalają na lepsze zrozumienie przyczyn zaburzeń klinicznych oraz przejawianych przez dzieci trudności w funkcjonowaniu. Umożliwiają opracowanie metod diagnozy, profilaktyki, wspierania ich rozwoju oraz terapii. To pozwala na poprawę funkcjonowania dziecka w różnych sferach życia" - ocenia.
Doktorantka zajmuje się badaniem czynników neuropsychologicznych leżących u podłoża objawów ADHD, czyli funkcji wykonawczych. Są to procesy, które odpowiadają za realizację działań - takich jak hamowanie, planowanie i pamięć operacyjna - nastawionych na osiągnięcie celu.
Ponadto, interesuje ją badanie obrazu własnej osoby dzieci z ADHD - ich przekonań o własnej skuteczności, które odgrywają bardzo ważną rolę w codziennym funkcjonowaniu, wpływają na sposób myślenia, podejmowanie decyzji, przeżywane emocje. Cennym elementem jej projektu będą opracowane narzędzia diagnostyczne. W ramach badań pilotażowych młoda pani naukowiec przygotowała wstępne wersje narzędzi badawczych - testu hamowania "Stop Signal Task", testu planowania "Wieża Hanoi" i "Skali Poczucia Własnej Skuteczności dla Dzieci".
"Przeprowadzany projekt badawczy jest nowatorski, ponieważ dotychczas poświęcano niewiele uwagi kształtowaniu się obrazu własnej osoby u dzieci z ADHD, a w szczególności nie badano związków pomiędzy procesami neuropsychologicznymi a kształtowaniem się obrazu siebie u tej grupy dzieci" - podkreśla Gambin.
Stypendystka programu "Doktoraty dla Mazowsza" ocenia, że pieniądze uzyskane w konkursie pozwolą jej przeprowadzić badania wśród większej liczby dzieci w wieku 8-10 lat z objawami impulsywności i nieuwagi. Dzięki stypendium dotrze do większej liczby szkół, będzie mogła opłacić koszty materiałów do badań, upominków dla rodziców i nauczycieli, a także zapłacić wynagrodzenia psychologom, którzy współprowadzą te badania.
W głównym badaniu do pracy doktorskiej (obejmującym spotkania z dziećmi i ich rodzicami na terenie szkół oraz współpracę z nauczycielami) wzięło udział 100 dzieci. Małgorzata Gambin planuje przeprowadzenie tych badań u około 150-200 dzieci. Następnym jej krokiem będzie analiza i interpretacja uzyskanych wyników.
Gambin współpracuje z Zakładem Psychiatrii Instytutu "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka", gdzie stosuje opracowane przez siebie metody diagnostyczne i przeprowadza badania.
Ponadto, w ramach projektu "Dziecko i świat za pan brat", prowadzi współpracę z firmą oferującą realizację programów edukacyjnych dla przedsiębiorstw i organizacji m.in. z sektora ochrony zdrowia. Celem tego projektu jest edukacja społeczeństwa, w szczególności nauczycieli i rodziców, na temat zaburzenia z deficytem uwagi i nadaktywnością.
"Mam nadzieję, że w przyszłości będę dzielić się opracowanymi metodami diagnostycznymi, jak również wnioskami płynącymi z badań również z innymi placówkami, zajmującymi się pomocą psychologiczną, edukacją dzieci z ADHD i ich rodziców, nauczycieli" - podsumowuje autorka jednego z 25 nagrodzonych projektów doktoranckich.
Projekt "Doktoraty dla Mazowsza" jest realizowany przez Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji UW i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Więcej na ten temat w serwisie Nauka w Polsce.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ministerstwo Zdrowia wprowadza zmiany w programie B.113. Eksperci i pacjenci dziękują za wysłuchanie postulatów
- Dr Anna Witowicz z Europejskim Certyfikatem Specjalisty Niewydolności Serca
- Jest ostateczna lipcowa lista refundacyjna. Dużo ważnych zmian w onkologii
- Czy seniorzy będą mieli dostęp do najskuteczniejszejochrony przeciw grypie?
- Nowotwory krwi: przełomy w leczeniu, aktualne potrzeby refundacyjne
- Polska wciąż na szarym końcu na tle Europy
- Każda rana wymaga właściwej opieki – kompleksowe podejście do leczenia ran i profilaktyki zakażeń
- Choroba Parkinsona – coraz więcej chorych, coraz pilniejsza potrzeba uruchomienia programu opieki kompleksowej
- „Ambasadorzy profesjonalnej terapii ran” – konkurs dla pielęgniarek i położnych, które zmieniają standardy leczenia ran
- Plaga niewydolności serca: Statystyki nie pozostawiają złudzeń
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA
![]() |