Badaczka SWPS chce diagnozować ADHD już u przedszkolaków
INFORMATOR. Kraj

Fot. zdrowemiasto.pl
Wczesna diagnoza zaburzenia ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym przy użyciu najnowszych kwestionariuszy i badania laboratoryjnego przy użyciu eye-trackera to zadanie Anny Orylskiej ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Na przeprowadzenie badań badaczka otrzymała ponad 54 tysiące złotych w ramach zakończonej właśnie VII edycji programu Ventures Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. To pierwszy projekt naukowy związany z psychiatrią, który będzie finansowany w ramach tego programu.
ADHD to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Charakteryzuje się nadaktywnością, impulsywnością oraz zaburzeniami uczenia się i pamięci zarówno u dzieci jak i dorosłych.
"W procesie diagnostycznym, który przeprowadzimy w badaniu, wykorzystamy najnowsze kwestionariusze. Uzupełnimy go badaniem laboratoryjnym przy użyciu eye-trackera oraz zadaniami poznawczymi zaprojektowanymi do badania poziomów funkcji wykonawczych i ich odwzorowania w ruchach gałek ocznych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym" - wyjaśnia autorka badań.
Tłumaczy, że choć na świecie badania okulograficzne są uważane za najbardziej obiecujące narzędzie uzupełniające diagnozę ADHD, to w tej dziedzinie wciąż należą do metod unikatowych.
"Program doktorski Anny Orylskiej jest pierwszym w Polsce projektem badawczym, polegającym na wczesnej diagnozie zaburzenia ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - tłumaczy dyrektor Interdyscyplinarnego Centrum Stosowanych Badań Poznawczych (ICACS) SWPS i promotor badaczki prof. Grzegorz Sędek.
Anna Orylska, jest absolwentką psychologii klinicznej w SWPS. Jej zainteresowania naukowe łączą się z praktyką kliniczną oraz badaniami poznawczymi dotyczącymi terapii i diagnozy dzieci od wieku wczesno-przedszkolnego do adolescyjnego z zaburzeniami łącznymi takimi jak: zespół hiperkinetyczny (ADHD), zaburzenia opozycyjno buntownicze, poważne zaburzenia zachowania. "Grant pomoże mi w realizacji pasji, jaką jest praca zawodowa i naukowa" - przyznaje Orylska.
Jest jedyną przedstawicielką uczelni niepublicznej, która otrzymała finansowanie w VII edycji programu Ventures. Obok niej w gronie nagrodzonych znaleźli się przedstawiciele takich uczelni i jednostek naukowych, jak Politechnika Gdańska, Politechnika Wrocławska, Politechnika Warszawska, Politechnika Śląska, Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Chemii Organicznej PAN oraz Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego.
Na przeprowadzenie badań badaczka otrzymała ponad 54 tysiące złotych w ramach zakończonej właśnie VII edycji programu Ventures Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. To pierwszy projekt naukowy związany z psychiatrią, który będzie finansowany w ramach tego programu.
ADHD to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Charakteryzuje się nadaktywnością, impulsywnością oraz zaburzeniami uczenia się i pamięci zarówno u dzieci jak i dorosłych.
"W procesie diagnostycznym, który przeprowadzimy w badaniu, wykorzystamy najnowsze kwestionariusze. Uzupełnimy go badaniem laboratoryjnym przy użyciu eye-trackera oraz zadaniami poznawczymi zaprojektowanymi do badania poziomów funkcji wykonawczych i ich odwzorowania w ruchach gałek ocznych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym" - wyjaśnia autorka badań.
Tłumaczy, że choć na świecie badania okulograficzne są uważane za najbardziej obiecujące narzędzie uzupełniające diagnozę ADHD, to w tej dziedzinie wciąż należą do metod unikatowych.
"Program doktorski Anny Orylskiej jest pierwszym w Polsce projektem badawczym, polegającym na wczesnej diagnozie zaburzenia ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - tłumaczy dyrektor Interdyscyplinarnego Centrum Stosowanych Badań Poznawczych (ICACS) SWPS i promotor badaczki prof. Grzegorz Sędek.
Anna Orylska, jest absolwentką psychologii klinicznej w SWPS. Jej zainteresowania naukowe łączą się z praktyką kliniczną oraz badaniami poznawczymi dotyczącymi terapii i diagnozy dzieci od wieku wczesno-przedszkolnego do adolescyjnego z zaburzeniami łącznymi takimi jak: zespół hiperkinetyczny (ADHD), zaburzenia opozycyjno buntownicze, poważne zaburzenia zachowania. "Grant pomoże mi w realizacji pasji, jaką jest praca zawodowa i naukowa" - przyznaje Orylska.
Jest jedyną przedstawicielką uczelni niepublicznej, która otrzymała finansowanie w VII edycji programu Ventures. Obok niej w gronie nagrodzonych znaleźli się przedstawiciele takich uczelni i jednostek naukowych, jak Politechnika Gdańska, Politechnika Wrocławska, Politechnika Warszawska, Politechnika Śląska, Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Chemii Organicznej PAN oraz Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ministerstwo Zdrowia wprowadza zmiany w programie B.113. Eksperci i pacjenci dziękują za wysłuchanie postulatów
- Dr Anna Witowicz z Europejskim Certyfikatem Specjalisty Niewydolności Serca
- Jest ostateczna lipcowa lista refundacyjna. Dużo ważnych zmian w onkologii
- Czy seniorzy będą mieli dostęp do najskuteczniejszejochrony przeciw grypie?
- Nowotwory krwi: przełomy w leczeniu, aktualne potrzeby refundacyjne
- Polska wciąż na szarym końcu na tle Europy
- Każda rana wymaga właściwej opieki – kompleksowe podejście do leczenia ran i profilaktyki zakażeń
- Choroba Parkinsona – coraz więcej chorych, coraz pilniejsza potrzeba uruchomienia programu opieki kompleksowej
- „Ambasadorzy profesjonalnej terapii ran” – konkurs dla pielęgniarek i położnych, które zmieniają standardy leczenia ran
- Plaga niewydolności serca: Statystyki nie pozostawiają złudzeń
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA
![]() |