Badaczka SWPS chce diagnozować ADHD już u przedszkolaków
INFORMATOR. Kraj

Fot. zdrowemiasto.pl
Wczesna diagnoza zaburzenia ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym przy użyciu najnowszych kwestionariuszy i badania laboratoryjnego przy użyciu eye-trackera to zadanie Anny Orylskiej ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Na przeprowadzenie badań badaczka otrzymała ponad 54 tysiące złotych w ramach zakończonej właśnie VII edycji programu Ventures Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. To pierwszy projekt naukowy związany z psychiatrią, który będzie finansowany w ramach tego programu.
ADHD to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Charakteryzuje się nadaktywnością, impulsywnością oraz zaburzeniami uczenia się i pamięci zarówno u dzieci jak i dorosłych.
"W procesie diagnostycznym, który przeprowadzimy w badaniu, wykorzystamy najnowsze kwestionariusze. Uzupełnimy go badaniem laboratoryjnym przy użyciu eye-trackera oraz zadaniami poznawczymi zaprojektowanymi do badania poziomów funkcji wykonawczych i ich odwzorowania w ruchach gałek ocznych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym" - wyjaśnia autorka badań.
Tłumaczy, że choć na świecie badania okulograficzne są uważane za najbardziej obiecujące narzędzie uzupełniające diagnozę ADHD, to w tej dziedzinie wciąż należą do metod unikatowych.
"Program doktorski Anny Orylskiej jest pierwszym w Polsce projektem badawczym, polegającym na wczesnej diagnozie zaburzenia ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - tłumaczy dyrektor Interdyscyplinarnego Centrum Stosowanych Badań Poznawczych (ICACS) SWPS i promotor badaczki prof. Grzegorz Sędek.
Anna Orylska, jest absolwentką psychologii klinicznej w SWPS. Jej zainteresowania naukowe łączą się z praktyką kliniczną oraz badaniami poznawczymi dotyczącymi terapii i diagnozy dzieci od wieku wczesno-przedszkolnego do adolescyjnego z zaburzeniami łącznymi takimi jak: zespół hiperkinetyczny (ADHD), zaburzenia opozycyjno buntownicze, poważne zaburzenia zachowania. "Grant pomoże mi w realizacji pasji, jaką jest praca zawodowa i naukowa" - przyznaje Orylska.
Jest jedyną przedstawicielką uczelni niepublicznej, która otrzymała finansowanie w VII edycji programu Ventures. Obok niej w gronie nagrodzonych znaleźli się przedstawiciele takich uczelni i jednostek naukowych, jak Politechnika Gdańska, Politechnika Wrocławska, Politechnika Warszawska, Politechnika Śląska, Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Chemii Organicznej PAN oraz Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego.
Na przeprowadzenie badań badaczka otrzymała ponad 54 tysiące złotych w ramach zakończonej właśnie VII edycji programu Ventures Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. To pierwszy projekt naukowy związany z psychiatrią, który będzie finansowany w ramach tego programu.
ADHD to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Charakteryzuje się nadaktywnością, impulsywnością oraz zaburzeniami uczenia się i pamięci zarówno u dzieci jak i dorosłych.
"W procesie diagnostycznym, który przeprowadzimy w badaniu, wykorzystamy najnowsze kwestionariusze. Uzupełnimy go badaniem laboratoryjnym przy użyciu eye-trackera oraz zadaniami poznawczymi zaprojektowanymi do badania poziomów funkcji wykonawczych i ich odwzorowania w ruchach gałek ocznych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym" - wyjaśnia autorka badań.
Tłumaczy, że choć na świecie badania okulograficzne są uważane za najbardziej obiecujące narzędzie uzupełniające diagnozę ADHD, to w tej dziedzinie wciąż należą do metod unikatowych.
"Program doktorski Anny Orylskiej jest pierwszym w Polsce projektem badawczym, polegającym na wczesnej diagnozie zaburzenia ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - tłumaczy dyrektor Interdyscyplinarnego Centrum Stosowanych Badań Poznawczych (ICACS) SWPS i promotor badaczki prof. Grzegorz Sędek.
Anna Orylska, jest absolwentką psychologii klinicznej w SWPS. Jej zainteresowania naukowe łączą się z praktyką kliniczną oraz badaniami poznawczymi dotyczącymi terapii i diagnozy dzieci od wieku wczesno-przedszkolnego do adolescyjnego z zaburzeniami łącznymi takimi jak: zespół hiperkinetyczny (ADHD), zaburzenia opozycyjno buntownicze, poważne zaburzenia zachowania. "Grant pomoże mi w realizacji pasji, jaką jest praca zawodowa i naukowa" - przyznaje Orylska.
Jest jedyną przedstawicielką uczelni niepublicznej, która otrzymała finansowanie w VII edycji programu Ventures. Obok niej w gronie nagrodzonych znaleźli się przedstawiciele takich uczelni i jednostek naukowych, jak Politechnika Gdańska, Politechnika Wrocławska, Politechnika Warszawska, Politechnika Śląska, Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Chemii Organicznej PAN oraz Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Dostępna innowacyjna metoda dla pacjentów dializowanych: mniejsze ryzyko powikłań chirurgicznych i krótszy czas rekonwalescencji
- Sezon infekcyjny ruszył. Czy szczepienia powstrzymają falę grypy i RSV?
- Co dalej z leczeniem ostrej porfirii wątrobowej?
- Gdzie bije drugie serce Polaków? W jelitach!
- Rak płuca – wyzwanie współczesnej onkologii. Immunoterapia dla chorych w gorszym stanie sprawności.
- Co dziesiąty pacjent jest narażony na zdarzenie niepożądanepodczas leczenia szpitalnego. Większość szpitali wciąż bez elektronicznego systemu raportowania
- Październik to najlepszy moment, by wzmocnić odporność
- Zapowiadane rozszerzenie wskazań do badań PET/CT to ogromna szansa dla chorych
- Potrzebny program pilotażowy dla pacjentów dializowanych – obecne wyceny procedur nefrologicznych nie odzwierciedlają kosztów leczenia
- Infekcja, która nie boli, a zabija – jak brak podstawowego leczenia prowadzi do dramatycznych konsekwencji?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA
![]() |


naukawpolsce.pl | dodane 04-08-2011





