Co drugi lekarz nie rozmawia szczerze z swymi pacjentami
Strona główna » Informator » Świat » Co drugi lekarz nie rozmawia szczerze z swymi pacj…

Co drugi lekarz nie rozmawia szczerze z swymi pacjentami

INFORMATOR. Świat

PAP

naukawpolsce.plnaukawpolsce.pl | dodane 21-02-2012

Fot. NCI
 
Lekarze mają opinię ludzi szczególnie godnych zaufania, tymczasem raport opublikowany na łamach „Health Affairs” wykazał, że w USA co drugi z nich wprowadza w błąd swych pacjentów albo całkowicie mija się z prawdą, tłumacząc to dobrem chorego.

Spośród 1,9 tys. medyków amerykańskich uczestniczących w sondażu aż 55 proc. przyznało, że w minionym roku bardziej pozytywnie wypowiedziało się o stanie zdrowia swych pacjentów niż wskazywała na to ich dokumentacja medyczna. 10 proc. lekarzy stwierdziło nawet, że powiedzieli swym chorym coś, co w ogóle nie było prawdą.

Lekarze niechętnie informują o błędach medycznych. Ale co trzeci ankietowany nie widzi jakiekolwiek potrzeby, żeby o tym informować. 40 proc. badanych uznało, że pacjenci nie muszą również wiedzieć jakie są ich powiązania z firmami farmaceutycznymi lub producentami sprzętu medycznego.

Główna autorka badań prof. Lisa Iezzoni, dyr. Mongan Institute for Health Policy w Massachusetts General Hospital, przyznała, że jest zszokowana wynikami raportu, ale stara się wytłumaczyć zachowanie lekarzy.

Z jej badań wynika, że 20 proc. lekarzy nie ujawnia popełnionych błędów z obawy przed pozwaniem do sądu. Inni mijają się z prawdą, bo chcą oszczędzić chorym niepotrzebnego stresu, gdy nieco pogorszą się wyniki ich badań diagnostycznych, a nie ma to istotnego znaczenia dla stanu ich zdrowia.

„Lekarze też są ludźmi, nie chcą by ich pacjenci zbytnio się przejmowali i byli zmartwieni, a tym bardziej nie chcieliby, by płakali” – uważa prof. Iezzoni. Ale dodaje, że muszą być też profesjonalistami. Powinni powiedzieć prawdę, nawet jeśli jest ona bolesna. I muszą nauczyć się jak należy o tym mówić.

Amerykańska specjalistka powołuje się na inne badania, z których wynika, że pacjenci wolą usłyszeć prawdę niż być oszukiwani. Gdy są w pełni informowani o stanie swego zdrowia, lepiej mogą się przygotować do tego co niechybnie ich czeka.

Dodaje, że lekarze nie powinni aż tak bardzo obawiać się ujawnienia popełnionego błędu. Gdy pacjenci zostaną o tym powiadomieni, częściej wykazują zrozumienie i nie zamierzają wcale oddać sprawy do sądu.

„Lekarze muszą nauczyć się rozmawiać z chorymi, szczególnie wtedy, gdy mają do zakomunikowania złe wiadomości” – podkreśla prof. Iezzoni.

PAP, 21-02-2012, naukawpolsce.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe