
Fot. NCI
Co czwarty Polak nie wie, czy dla osób w jego wieku są zalecane jakieś badania profilaktyczne. Największą świadomość związaną z tego rodzaju badaniami mają osoby powyżej 50-tego roku życia. Najczęściej wskazywane jako konieczne do wykonania jest badanie piersi. Co dziesiąty Polak nie planuje robić badań profilaktycznych – wynika z sondażu przeprowadzonego w listopadzie ubr.
55% Polaków twierdzi, że w ich wieku zalecane są jakieś badania profilaktyczne. Odsetek kobiet i mężczyzn jest w tym wypadku podobny.

Źródło: ARC Rynek i Opinia, listopad 2019
Bardziej nieświadomi w tym zakresie są mężczyźni (28%) niż kobiety (22%). Największą świadomość mają osoby w wieku 41-50 lat (61% z nich twierdzi, że takie badania są zalecane) oraz powyżej 50 lat (70%), co nie oznacza, że tak wysoki odsetek osób je wykonuje.

Źródło: ARC Rynek i Opinia, listopad 2019
Najwyższy odsetek osób, które nie planują wykonywać badań profilaktycznych jest wśród 40-latków (12%). Dla porównania wśród 20-latków tylko 4% badanych nie chce wykonywać badań profilaktycznych.
Temat badań profilaktycznych jest o tyle istotny, że wykonując je można wykryć wiele chorób, których leczenie na wczesnym etapie jest dużo skuteczniejsze i dużo tańsze dla budżetu państwa. Z naszego badania jednak wynika, że świadomość Polaków co do tego, jakie badania są zalecane dla ich grupy wiekowej nie jest najwyższa. I tutaj pojawia się pytanie, czy nie warto tej świadomości zwiększyć i tym samym zachęcić Polaków do poddawania się badaniom profilaktycznym? Patrząc długofalowo – na pewno byłoby to korzystne ekonomicznie. Wzrost świadomości społeczeństwa na ten temat nie jest jednak możliwy bez odpowiednich działań ze strony państwa i środowiska lekarskiego – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na ePanel.pl) w listopadzie 2019 roku, na reprezentatywnej (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania) próbie respondentów, N=1002.
ARC Rynek i Opiniajuż od ponad 25 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u. http://www.arc.com.pl
55% Polaków twierdzi, że w ich wieku zalecane są jakieś badania profilaktyczne. Odsetek kobiet i mężczyzn jest w tym wypadku podobny.
Bardziej nieświadomi w tym zakresie są mężczyźni (28%) niż kobiety (22%). Największą świadomość mają osoby w wieku 41-50 lat (61% z nich twierdzi, że takie badania są zalecane) oraz powyżej 50 lat (70%), co nie oznacza, że tak wysoki odsetek osób je wykonuje.
Badanie piersi, cytologia, badanie prostaty oraz morfologia to najczęściej wskazywane przez respondentów badania profilaktyczne i to jednocześnie jedyne badania, które wymieniło więcej niż 8 procent badanych. Wszystkie pozostałe badania, w tym badania kardiologiczne, badania wzroku czy kolonoskopia miały mniej niż 8% wskazań.
Źródło: ARC Rynek i Opinia, listopad 2019
Najwyższy odsetek osób, które nie planują wykonywać badań profilaktycznych jest wśród 40-latków (12%). Dla porównania wśród 20-latków tylko 4% badanych nie chce wykonywać badań profilaktycznych.
Źródło: ARC Rynek i Opinia, listopad 2019
Temat badań profilaktycznych jest o tyle istotny, że wykonując je można wykryć wiele chorób, których leczenie na wczesnym etapie jest dużo skuteczniejsze i dużo tańsze dla budżetu państwa. Z naszego badania jednak wynika, że świadomość Polaków co do tego, jakie badania są zalecane dla ich grupy wiekowej nie jest najwyższa. I tutaj pojawia się pytanie, czy nie warto tej świadomości zwiększyć i tym samym zachęcić Polaków do poddawania się badaniom profilaktycznym? Patrząc długofalowo – na pewno byłoby to korzystne ekonomicznie. Wzrost świadomości społeczeństwa na ten temat nie jest jednak możliwy bez odpowiednich działań ze strony państwa i środowiska lekarskiego – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na ePanel.pl) w listopadzie 2019 roku, na reprezentatywnej (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania) próbie respondentów, N=1002.
ARC Rynek i Opiniajuż od ponad 25 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u. http://www.arc.com.pl
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Dostępna innowacyjna metoda dla pacjentów dializowanych: mniejsze ryzyko powikłań chirurgicznych i krótszy czas rekonwalescencji
- Sezon infekcyjny ruszył. Czy szczepienia powstrzymają falę grypy i RSV?
- Co dalej z leczeniem ostrej porfirii wątrobowej?
- Gdzie bije drugie serce Polaków? W jelitach!
- Rak płuca – wyzwanie współczesnej onkologii. Immunoterapia dla chorych w gorszym stanie sprawności.
- Co dziesiąty pacjent jest narażony na zdarzenie niepożądanepodczas leczenia szpitalnego. Większość szpitali wciąż bez elektronicznego systemu raportowania
- Październik to najlepszy moment, by wzmocnić odporność
- Zapowiadane rozszerzenie wskazań do badań PET/CT to ogromna szansa dla chorych
- Potrzebny program pilotażowy dla pacjentów dializowanych – obecne wyceny procedur nefrologicznych nie odzwierciedlają kosztów leczenia
- Infekcja, która nie boli, a zabija – jak brak podstawowego leczenia prowadzi do dramatycznych konsekwencji?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA
![]() |








