Otwarto pierwsze w Polsce laboratorium tyfloakustyczne
INFORMATOR. Kraj
Pierwsze w Polsce i jedno z nielicznych w Europie laboratorium tyfloakustyczne otwarto w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Owińskach koło Poznania. W laboratorium dzieci poznają dźwięki i uczą się orientacji w terenie.
Laboratorium to odpowiednio wygłuszony pokój z zainstalowanym systemem nagłośnieniowym i komputerowym. Jest pomieszczeniem do stworzenia wirtualnej rzeczywistości postrzeganej słuchem. Wychowankowie ośrodka mogą w nim nauczyć się poznawać i reagować na dźwięki np. ruchu ulicznego. Powstało przy współpracy z naukowcami z Instytutu Akustyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza (UAM) oraz z Politechniki Poznańskiej i w konsultacji z osobami niewidomymi.
W unikatowej, przygotowanej przy udziale naukowców bazie znajduje się kilka tysięcy nagrań, są to m.in. dźwięki komunikacyjne i dźwięki przyrody. Baza jest cały czas uzupełniana.
"Do tej pory takiej kompletnej bazy dźwięków nie było. W laboratorium odbywa się zapoznawanie z dźwiękami. Dziecko stoi na środku pokoju i słyszy np. jak za nim przejeżdża autobus. To jest nauka tych dźwięków, z którymi dziecko zetknie się w rzeczywistości" - powiedziała w piątek PAP dyrektor ośrodka Maria Tomaszewska.
Kolejny poziom nauki niewidomych dzieci niedługo odbywać się będzie w powstającym w Owińskach, parku orientacji przestrzennej. Park położony obok ośrodka zajmie powierzchnię ok. 2 ha. Wychowankowie nauczą się w nim samodzielności, zanim zaczną poruszać się np. po mieście. Jego stworzenie planowane jest za ok. dwa lata. Będzie to pierwszy tego typu park w Europie.
Tomaszewska podkreśliła, że laboratorium jest jednym z elementów opracowywanego właśnie programu unifikacji systemu nauczania orientacji przestrzennej osób niewidomych.
"Od dłuższego czasu rozważaliśmy unifikację nauki orientacji przestrzennej, która by obowiązywała w każdym miejscu w Polsce. Obecnie uczymy dzieci przemieszczania się w terenie według różnych metod i nie ma wypracowanej jednej, jednolitej. Projekt powstaje przy współpracy z UAM" - powiedziała.
Jak dodała, wypracowany model nauki zostanie zaproponowany innym ośrodkom w Polsce, które zajmują się nauką niewidomych.
W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Owińskach kształcą się dzieci i młodzież do 24. roku życia. W placówce mieści się szkoła podstawowa, gimnazjum oraz zespół szkół ponadgimnazjalnych.
Ośrodek prowadzi też zajęcia dla niewidomych dzieci do szóstego roku życia w ramach Zespołu Wczesnego Wspierania Rozwoju Dziecka.
Laboratorium to odpowiednio wygłuszony pokój z zainstalowanym systemem nagłośnieniowym i komputerowym. Jest pomieszczeniem do stworzenia wirtualnej rzeczywistości postrzeganej słuchem. Wychowankowie ośrodka mogą w nim nauczyć się poznawać i reagować na dźwięki np. ruchu ulicznego. Powstało przy współpracy z naukowcami z Instytutu Akustyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza (UAM) oraz z Politechniki Poznańskiej i w konsultacji z osobami niewidomymi.
W unikatowej, przygotowanej przy udziale naukowców bazie znajduje się kilka tysięcy nagrań, są to m.in. dźwięki komunikacyjne i dźwięki przyrody. Baza jest cały czas uzupełniana.
"Do tej pory takiej kompletnej bazy dźwięków nie było. W laboratorium odbywa się zapoznawanie z dźwiękami. Dziecko stoi na środku pokoju i słyszy np. jak za nim przejeżdża autobus. To jest nauka tych dźwięków, z którymi dziecko zetknie się w rzeczywistości" - powiedziała w piątek PAP dyrektor ośrodka Maria Tomaszewska.
Kolejny poziom nauki niewidomych dzieci niedługo odbywać się będzie w powstającym w Owińskach, parku orientacji przestrzennej. Park położony obok ośrodka zajmie powierzchnię ok. 2 ha. Wychowankowie nauczą się w nim samodzielności, zanim zaczną poruszać się np. po mieście. Jego stworzenie planowane jest za ok. dwa lata. Będzie to pierwszy tego typu park w Europie.
Tomaszewska podkreśliła, że laboratorium jest jednym z elementów opracowywanego właśnie programu unifikacji systemu nauczania orientacji przestrzennej osób niewidomych.
"Od dłuższego czasu rozważaliśmy unifikację nauki orientacji przestrzennej, która by obowiązywała w każdym miejscu w Polsce. Obecnie uczymy dzieci przemieszczania się w terenie według różnych metod i nie ma wypracowanej jednej, jednolitej. Projekt powstaje przy współpracy z UAM" - powiedziała.
Jak dodała, wypracowany model nauki zostanie zaproponowany innym ośrodkom w Polsce, które zajmują się nauką niewidomych.
W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Owińskach kształcą się dzieci i młodzież do 24. roku życia. W placówce mieści się szkoła podstawowa, gimnazjum oraz zespół szkół ponadgimnazjalnych.
Ośrodek prowadzi też zajęcia dla niewidomych dzieci do szóstego roku życia w ramach Zespołu Wczesnego Wspierania Rozwoju Dziecka.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Dostępna innowacyjna metoda dla pacjentów dializowanych: mniejsze ryzyko powikłań chirurgicznych i krótszy czas rekonwalescencji
- Sezon infekcyjny ruszył. Czy szczepienia powstrzymają falę grypy i RSV?
- Co dalej z leczeniem ostrej porfirii wątrobowej?
- Gdzie bije drugie serce Polaków? W jelitach!
- Rak płuca – wyzwanie współczesnej onkologii. Immunoterapia dla chorych w gorszym stanie sprawności.
- Co dziesiąty pacjent jest narażony na zdarzenie niepożądanepodczas leczenia szpitalnego. Większość szpitali wciąż bez elektronicznego systemu raportowania
- Październik to najlepszy moment, by wzmocnić odporność
- Zapowiadane rozszerzenie wskazań do badań PET/CT to ogromna szansa dla chorych
- Potrzebny program pilotażowy dla pacjentów dializowanych – obecne wyceny procedur nefrologicznych nie odzwierciedlają kosztów leczenia
- Infekcja, która nie boli, a zabija – jak brak podstawowego leczenia prowadzi do dramatycznych konsekwencji?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA
![]() |


naukawpolsce.pl | dodane 21-09-2010





