„Niezależny bogaty” czy „nowoczesny rodzic” - którym z pacjentów aptek jesteś?
Strona główna » Informator » Kraj » „Niezależny bogaty” czy „nowoczesny rodzic” - któr…

„Niezależny bogaty” czy „nowoczesny rodzic” - którym z pacjentów aptek jesteś?

INFORMATOR. Kraj

zdrowemiasto.pl | dodane 27-06-2018

Fot. zdrowemiasto.pl
 
„Niezależni bogaci” rzadko bywają w aptece, w przeciwieństwie do „eleganckich żon”, które są w tym miejscu stałymi bywalczyniami. „Fit młodzi” często kupują suplementy diety i kosmetyki, ale  wydają niewielkie kwoty. Natomiast „Nowocześni rodzice” zostawiają w aptece najwięcej pieniędzy. Kto i po co przychodzi do farmaceuty – tego dowiemy się z ogólnopolskiego raportu na temat pacjentów aptek, przeprowadzonego w ramach programu „Apteczne (R)ewolucje”.

Celem powstania raportu na temat pacjentów aptek, było poznanie motywacji jakimi kierują się  oni  podczas wyboru danej placówki. Na podstawie badania opinii przeprowadzonego przez agencję SW Research w dniach 22-28 grudnia 2017r, poprzez zastosowanie analizy demograficzno – psychograficznej, wyróżniono siedem grup pacjentów:

1.    Niezamożni lokalsi
2.    Przejęci rodzice
3.    Dociekliwe seniorki
4.    Fit młodzi
5.    Niezależni bogaci
6.    Nowocześni rodzice
7.    Eleganckie żony

Dzięki przeprowadzonej segmentacji powstały profile/persony pacjentów, charakteryzujące każdą z  wymienionych gruppod kątem ich preferencji, oczekiwań, celu wizyty w aptece i wysokości wydawanych w aptece kwot. O tym, dlaczego ważne jest poznanie swoich pacjentów - mówi mgr farm. Anna Kobylińska, ekspert programu „Apteczne (R)ewolucje.

Dla mnie, jako farmaceuty, bardzo ważnejest poznanie pacjenta. Kim jest? Z jakim problemem do mnie przychodzi?Jakie są jego potrzeby, oczekiwania? Ponieważ każdy człowiek jest inny, trzebapodchodzić do pacjenta indywidualnie, dopiero wówczas będą mogłamu pomóc najlepiej jak potrafię. W ten sposób buduję relację na linii farmaceuta – pacjent, jeśli uda nam się nawiązać nić porozumienia, wiem, że do mnie wróci. Znajomość pacjentów, pozwala mi także na sprawniejszą ich obsługę – dodaje mgr Kobylińska.
Największą grupę zbadanych pacjentów, bo aż 26,3 % stanowią „Niezamożni lokalsi”. Pojawiają się oni w aptece okazjonalnie, a na zakupy wydają niewielkie kwoty. Cenią sobie programy lojalnościowe oraz proponowanie przez farmaceutę tańszych zamienników. Na tle pozostałych segmentów, najczęściej zdarza im się zrezygnować z kupna preparatu ze względu na jego wysoką cenę.

„Przejęci rodzice”zazwyczaj przychodzą do apteki z powodu chorób sezonowych i są drugą grupą pod względem wielkości - 19 % ankietowanych.Najczęściej ze wszystkich segmentów kupują produkty dla dzieci tj. pieluchy, kosmetyki, produkty spożywcze i sprzęt medyczny. Są to osoby podatne na sugestie farmaceuty dotyczące zakupu dodatkowych preparatów.

Inną ciekawą grupą badanych są„Dociekliwe seniorki”, które stanowią 17,8% wszystkich respondentów. Ta grupa odwiedza aptekęregularnie. Kupuje dużo leków, zarówno na receptę, jak i bez recepty. Ceni sobie proponowanie przez farmaceutę tańszych zamienników i spontaniczne udzielanie informacji o przyjmowanych preparatach. „Dociekliwe seniorki” używają przeważnie suplementów zaleconych przez lekarza.

Ze wszystkich badanych grup pacjentów, osobami, które najczęściej sięgają po suplementy diety i  kosmetyki, są „Fit młodzi” i jest ich 15,1%.W aptece wydają stosunkowo małe kwoty. Najmniej ze wszystkich grup zależy im na programach lojalnościowych. Powodem wizyt w aptece są głównie choroby sezonowe i chęć zakupu suplementów diety.

„Niezależni bogaci” to 10,1% badanych i wbrew pozorom, są to osoby, które w aptece wydają najniższą średnią kwotę z całej grupy. Rzadko bywają w aptece, a jeśli się pojawiają to tylko po konieczne leki. Najmniej ze wszystkich pacjentów zależy im na spontanicznym podawaniu przez farmaceutę informacji o kupowanych produktach.

Natomiast osobami, które wydają w aptekach najwięcej, są pacjenci z segmentu „Nowocześni rodzice”. Jest ich 6,7 %. To właśnie oni najczęściej kupują leki bez recepty. Bardzo cenią sobie szybkość obsługi w aptece. To entuzjaści suplementów. Są najbardziej zainteresowani zdrowym trybem życia.

„Eleganckie żony” z kolei , tostałe bywalczynie aptek. Najrzadziej ze wszystkich grup wybierają tańszy zamien¬nik leku, za to kładą duży nacisk na kulturę osobistą obsługi. Często dają się namówić farmaceucie na kupno dodatkowych preparatów i proszą o radę w sprawie użytkowania.

Ogólnopolski Raport badawczy na temat pacjentów aptek został zrealizowany w ramach programu „Apteczne (R)ewolucje. Jest to projekt edukacyjny, skierowany do wszystkich farmaceutów aptek indywidualnych, którego koncepcja koncentruje się przede wszystkim na potrzebach pacjentów– merytorycznych i funkcjonalno – estetycznych, dzięki którym właściciele niezrzeszonych aptek będą mogli skuteczniej trafiać w konkretne oczekiwania pacjentów i tym samym móc stawiać czoło rynkowym wyzwaniom. Program wspierają eksperci, specjalizujący się m.in. w takich dziedzinach jak: komunikacja medyczna, opieka farmaceutyczna w praktyce oraz prawo farmaceutyczne.

Cały raport o pacjentach aptek, znajduje się na stronie aptecznerewolucje.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe