Animowana postać pomoże w rehabilitacji dzieci
INFORMATOR. Kraj

Fot. zdrowemiasto.pl
Animowaną postać wykonującą proste ruchy na ekranie komputera, którą podczas rehabilitacji mogą naśladować dzieci z porażeniem mózgowym, opracowali studenci Politechniki Gdańskiej. Ich rozwiązanie znalazło się w polskim finale studenckiego technologicznego konkursu Imagine Cup.
Aplikację pomocną w rehabilitacji dzieci z porażeniem mózgowym stworzył zespół Sigma, w którym znalazło się czworo informatyków - studentów z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej: Piotr Rojek, Paweł Lipiec, Oskar Matulewicz i Mateusz Prager. W zespole działa również student III roku wzornictwa na Politechnice Koszalińskiej - grafik Wiktor Buksza. Opiekunem naukowym grupy jest dr inż. Krzysztof Manuszewski.
"Cała zabawa polega na tym, że stworzyliśmy wirtualnego awatara - animowanego ludzika wykonującego proste ruchy na ekranie komputera - opowiada Paweł Lipiec, student I roku informatyki II stopnia. - Naśladując awatara dzieci jednocześnie bawią się i ćwiczą".
Zdaniem rehabilitantki z Przedszkola nr 77 w Gdańsku Ewy Lewandowskiej technologia informacyjna w rehabilitacji i edukacji dzieci niepełnosprawnych odgrywa niesamowitą rolę. "Jest bardzo motywująca dla dzieci, poprawia ich koncentrację, wytrzymałość i zdolność do osiągania zamierzonych efektów" - mówi Lewandowska.
Jeden z twórców oprogramowania Paweł Lipiec podkreśla, że aplikacja osobno kładzie nacisk na terapię poznawczą i ruchową. Pozwala naśladować postać lub wejść w interakcję - np. wyświetlić dwa obrazki zwierząt - lwa i krowy, którym towarzyszą właściwe im odgłosy. Pacjent wskazuje ręką w powietrzu, które ze zwierząt się odezwało. Jeśli wskaże prawidłowo, dostaje brawa.
Druga część systemu to aplikacja dla terapeuty, który może według własnego planu zarządzać informacją o pacjentach, planować terapię, odtworzyć nagranie filmowe i obserwować postępy pacjenta.
Do pracy przy projekcie studenci znaleźli partnera społecznego, czyli potencjalnego adresata opracowanej aplikacji. Współpracują z przedszkolem nr 77 w Gdańsku. Placówka zajmuje się dziećmi z porażeniem mózgowym. "Testowaliśmy oprogramowanie w tym przedszkolu. Wygląda na to, że zadowolone były maluchy, ale także rehabilitanci" - powiedział Lipiec.
Testowana w tej chwili aplikacja jest stosunkowo łatwo dostępna. Każdy, kto ma w domu komputer i kupi specjalny czujnik ruchu, może korzystać z różnego typu gier ruchowych.
Szczegółowe informacje na temat projektu są dostępne na stronie: http://www.pg.gda.pl/?kat=aktualnosci&id=3155
Aplikację pomocną w rehabilitacji dzieci z porażeniem mózgowym stworzył zespół Sigma, w którym znalazło się czworo informatyków - studentów z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej: Piotr Rojek, Paweł Lipiec, Oskar Matulewicz i Mateusz Prager. W zespole działa również student III roku wzornictwa na Politechnice Koszalińskiej - grafik Wiktor Buksza. Opiekunem naukowym grupy jest dr inż. Krzysztof Manuszewski.
"Cała zabawa polega na tym, że stworzyliśmy wirtualnego awatara - animowanego ludzika wykonującego proste ruchy na ekranie komputera - opowiada Paweł Lipiec, student I roku informatyki II stopnia. - Naśladując awatara dzieci jednocześnie bawią się i ćwiczą".
Zdaniem rehabilitantki z Przedszkola nr 77 w Gdańsku Ewy Lewandowskiej technologia informacyjna w rehabilitacji i edukacji dzieci niepełnosprawnych odgrywa niesamowitą rolę. "Jest bardzo motywująca dla dzieci, poprawia ich koncentrację, wytrzymałość i zdolność do osiągania zamierzonych efektów" - mówi Lewandowska.
Jeden z twórców oprogramowania Paweł Lipiec podkreśla, że aplikacja osobno kładzie nacisk na terapię poznawczą i ruchową. Pozwala naśladować postać lub wejść w interakcję - np. wyświetlić dwa obrazki zwierząt - lwa i krowy, którym towarzyszą właściwe im odgłosy. Pacjent wskazuje ręką w powietrzu, które ze zwierząt się odezwało. Jeśli wskaże prawidłowo, dostaje brawa.
Druga część systemu to aplikacja dla terapeuty, który może według własnego planu zarządzać informacją o pacjentach, planować terapię, odtworzyć nagranie filmowe i obserwować postępy pacjenta.
Do pracy przy projekcie studenci znaleźli partnera społecznego, czyli potencjalnego adresata opracowanej aplikacji. Współpracują z przedszkolem nr 77 w Gdańsku. Placówka zajmuje się dziećmi z porażeniem mózgowym. "Testowaliśmy oprogramowanie w tym przedszkolu. Wygląda na to, że zadowolone były maluchy, ale także rehabilitanci" - powiedział Lipiec.
Testowana w tej chwili aplikacja jest stosunkowo łatwo dostępna. Każdy, kto ma w domu komputer i kupi specjalny czujnik ruchu, może korzystać z różnego typu gier ruchowych.
Szczegółowe informacje na temat projektu są dostępne na stronie: http://www.pg.gda.pl/?kat=aktualnosci&id=3155
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Dostępna innowacyjna metoda dla pacjentów dializowanych: mniejsze ryzyko powikłań chirurgicznych i krótszy czas rekonwalescencji
- Sezon infekcyjny ruszył. Czy szczepienia powstrzymają falę grypy i RSV?
- Co dalej z leczeniem ostrej porfirii wątrobowej?
- Gdzie bije drugie serce Polaków? W jelitach!
- Rak płuca – wyzwanie współczesnej onkologii. Immunoterapia dla chorych w gorszym stanie sprawności.
- Co dziesiąty pacjent jest narażony na zdarzenie niepożądanepodczas leczenia szpitalnego. Większość szpitali wciąż bez elektronicznego systemu raportowania
- Październik to najlepszy moment, by wzmocnić odporność
- Zapowiadane rozszerzenie wskazań do badań PET/CT to ogromna szansa dla chorych
- Potrzebny program pilotażowy dla pacjentów dializowanych – obecne wyceny procedur nefrologicznych nie odzwierciedlają kosztów leczenia
- Infekcja, która nie boli, a zabija – jak brak podstawowego leczenia prowadzi do dramatycznych konsekwencji?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA
![]() |


naukawpolsce.pl | dodane 19-04-2012





