Książki. Marketingowe zarządzanie apteką
Strona główna » Poczekalnia » Książki » Marketingowe zarządzanie apteką

Marketingowe zarządzanie apteką

POCZEKALNIA. Książki

Daria Szaj

zdrowemiasto.pl | dodane 20-05-2011

Marketingowe zarządzanie apteką
 
Rola usług w aptece
Rosnąca liczba aptek sprawia, ze są one bardziej dostępne dla pacjentów, zwiększają swój asortyment np. o dermokosmetyki, leki OTC. Modyfikacji ulega także podejście aptek
i farmaceutów do pacjentów, co spowodowane jest coraz większym zainteresowaniem tematyką zdrowia i urody wykazywanym przez pacjentów. Wszystko to sprawia, że wzrasta zapotrzebowanie na porady w aptece. Pojawia się więc wyraźna tendencja do rozwoju kontaktu z pacjentem, doradzania mu, odpowiedniej komunikacji oraz wspierania go
w podejmowanych decyzjach wiążących się ze zdrowiem. Nowoczesna koncepcja zarządzania apteką wymaga więc rozwoju usług doradzania pacjentowi. Autorzy udzielają wielu wskazówek, w jaki sposób wdrożyć w aptece zmiany umożliwiające rozwój świadczonych przez nią usług.

Skuteczna promocja
„Nawet najlepiej położony obiekt handlowy wymaga promocyjnego wsparcia”, tak brzmi pierwsze zdanie w rozdziale poświeconym promocji apteki, i pewnie większość osób się
z nim zgadza. Warto spojrzeć na aptekę oczami pacjenta i zastanowić się jaki przekaz reklamowy byłby przez niego najbardziej zauważony. W niektórych sytuacjach mogą to być dwustronne flagi lub banery rozciągane między budynkami, postawienie ławek reklamujących aptekę, powieszenie plakatów w witrynach zaprzyjaźnionych miejsc lub przychodniach. Autorzy przestrzegają przed „unikaniem tłumu”, o którym mówimy np.
w przypadku gdy wszystkie okoliczne apteki wydają trafiającą co dwa tygodnie do mieszkańców gazetkę promocyjną. Paradoksalnie czasem jednak warto zastosować reklamę tam, gdzie jest już obecna konkurencja, o tym dlaczego tak się dzieje można dowiedzieć się po przeczytaniu lektury. Zdaniem autorów najlepsze pomysły na promocję rodzą się
„w terenie”, są wynikiem obserwacji, dostosowania działań do warunków lokalnych, oraz powielania i usprawniania istniejących już na rynku dobrych pomysłów.

Oznaczenie i marka
Dzięki lekturze książki farmaceuci, kierownicy oraz właściciele aptek uzyskają praktyczne informacje na temat roli wszechobecnych w naszym życiu marek, czyli „nazw lub terminów stworzonych po to, aby pacjenci mogli odróżnić ją od innych i skojarzyć z określonymi wartościami”.  Dowiadujemy się m.in. jak stworzyć odpowiednia nazwę i znak graficzny, jaką zastosować kolorystykę. Kolor zielony bowiem, przywołuje na myśl naturę, spokój, nadzieję, dlatego tak często wykorzystywany jest przez apteki, pomarańczowy niesie radość i witalność, natomiast czerń buduje niemiłe skojarzenia. Autorzy nie mają wątpliwości co do skuteczności płaskich i wystających z elewacji szyldów, dzięki którym nikt nie przejdzie obok apteki nie zauważywszy jej.

Wnętrze w dobrym guście
Dużo miejsca poświęcono zasadzie projektowania wnętrza apteki. Powinno być ono przyjazne pacjentowi, zgodne z zasadami merchandisingu, wyjątkowe i wyróżniające się od innych. Co to oznacza w praktyce? Pacjenci dobrze czują się we wnętrzach zbliżonych formą do kwadratu lub koła, stanowiska sprzedaży powinny być zlokalizowane tak, by pacjenci nie przeszkadzali sobie wzajemnie, a tak powszechnie wykorzystywane w aptekach szyby, stają się przeszłością. W książce zasady aranżacji wnętrza apteki poparte są ilustracjami. Uwagę czytelnika przyciąga również opinia autorów w sprawie celowości i zasad wyodrębnienia przestrzeni samoobsługowej w aptekach, bo jak się okazuje generuje ona wzrost sprzedaży odręcznej, jednak mimo tego nie zawsze opłaca się ją uruchamiać.
Ważny element stanowi zarządzanie półką w aptece. Badania dowodzą bowiem, że apteki, które utrzymywały dużą ekspozycję pewnego reklamowanego intensywnie przez okres dwóch miesięcy produktu, skorzystały na emisji reklamy o 50% więcej, zarządzanie półką wpływa ponadto korzystnie na wizerunek apteki. Autorzy udzielają wskazówek, jakie kategorie produktów powinny być eksponowane i dlaczego, jakie powinny znaleźć się wśród nich produkty oraz w jaki sposób eksponować. Ciekawostką jest, że pacjenci prawie nigdy nie patrzą w górę, dostrzegają tylko te półki, które mają na wysokości oczu (150-170 cm), a właściwa ekspozycja produktów powinna zajmować nie mniej niż pół półki w poziomie, i na takiej właśnie powierzchni należy ustawiać powielone opakowania jednej marki.

Niezależnie od tego, czy właścicielem apteki jest farmaceuta, czy inna osoba, powinna ona posiadać wiedzę z każdego obszaru biznesu. Część prac związanych z prowadzeniem apteki można co prawda zlecić fachowcom, jednak całkowita za nią odpowiedzialność spoczywa zawsze na właścicielu. Podejmowanie właściwych decyzji pozwoli na rozwój apteki, te niewłaściwe mogą doprowadzić do jej upadku. Marketingowe zarządzanie apteką pozwala na wdrożenie pierwszego z tych scenariuszy, czyli umożliwia obecność na rynku i wypracowanie marży, niezbędnej dla jej rozwoju.
Prezentowana książka stanowi bezsprzecznie cenne źródło informacji i pomysłów dla farmaceutów, właścicieli aptek a także podmiotów działających na rynku farmaceutycznym oraz innych zainteresowanych tym tematem osób. Praca ma zdecydowanie charakter praktyczny, znajdują się w niej odwołania do licznych przykładów wynikających zarówno z doświadczeń zawodowych, akademickich jak i badań prowadzonych przez zespół autorski. Przedstawione rozwiązania i przykłady z pewnością zostaną z powodzeniem wykorzystane w wielu aptekach.

Na podstawie: „Marketingowa Zarządzanie Apteką” pod redakcją Henryka Mruka Henryk Mruk, Małgorzata Michalik, Tomasz Barałkiewicz, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.



* * *

Marketingowe zarządzanie apteką
Rok wydania: 2010
Oprawa: Miękka
Format: 14.5x20.5cm
Język: polski
Ilość stron: 216
Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska
ISBN: 9788326411595

Daria Szaj, 20-05-2011, zdrowemiasto.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe