Zdrowe jelita, czyli jak czuć się dobrze we własnym ciele
Strona główna » Poczekalnia » Szepty » Zdrowe jelita, czyli jak czuć się dobrze we własny…

Zdrowe jelita, czyli jak czuć się dobrze we własnym ciele

POCZEKALNIA. Szepty

W.Press

zdrowemiasto.pl | dodane 04-07-2019


 
Jelita to bardzo delikatna i ściśle połączona z układem nerwowym struktura osiągająca nawet 8 metrów długości. Poprzez tzw. oś jelitowo-mózgową wpływają na stan zdrowia całego organizmu, nastrój i samopoczucie. Ponadto pełnią bardzo ważne funkcje odpornościowe zwalczając szkodliwe patogeny dostające się do układu pokarmowego wraz z pożywieniem. Biorą także udział w wytwarzaniu witamin oraz w ich obrębie wchłaniane są niezbędne substancje odżywcze. Stąd staje się oczywiste, że jakakolwiek dysfunkcja w obrębie tego układu silnie odczuwana jest przez cały organizm.

Jak mogą objawiać się problemy z jelitami?

Jednym z najczęstszych dolegliwości w obrębie jelit to nieprzyjemne gazy i wzdęcia przyczyniające się do dużego dyskomfortu w ciągu dnia i zwiększenia obwodu brzucha. Powstają w związku z nadprodukcją przez bakterie jelitowe substancji lotnych podczas fermentacji pokarmu. W większości przypadków nie stanowią o chorobie na tle czynnościowym, jednak może się zdarzyć, że mają związek z nietolerancjami pokarmowymi np. na gluten, laktozę. W tym przypadku należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj pokarmu, który wyzwala daną reakcję ze strony jelit i obserwować czy wystąpi przy ponownym kontakcie. Natomiast gdy do objawów dołączają się biegunki lub zaparcia, istnieje ryzyko poważniejszych dolegliwości jak np. zespół jelita drażliwego.

Dieta na ratunek jelitom

Aby mieć zdrowe jelita bardzo ważne jest, aby posiłki spożywać regularnie, w ustalonych odstępach czasowych i w spokoju. Zaleca się jedzenie od 3 do 5 posiłków dziennie, nie zapominać o śniadaniu, a kolację konsumować najpóźniej 3 godziny przed snem. Należy także unikać warzyw wiatropędnych takich jak: fasola, kalafior, brukselka, groch, bób, cebula, kapusta oraz ograniczyć słodycze i napoje gazowane. Śluzówkę jelit podrażniać może także kawa i alkohol, który zdecydowanie należy ograniczyć. W ciągu dnia warto często nawadniać swój organizm, wypijając minimum 1,5 litra czystej wody. W przypadku występowania zaparć może pomóc zwiększone spożycie błonnika, zawartego w otrębach, płatkach owsianych, suszonych owocach i orzechach. Błonnik zwiększając swoją objętość w świetle jelit, korzystnie wpływa na przesuwanie się ich zawartości, zapobiegając zaleganiu i zwiększając częstotliwość wypróżnień. Dodatkowo korzystnie na perystaltykę jelit i wzmocnienie mięśni brzucha mogą wpłynąć regularne ćwiczenia fizyczne. Zauważalny jest także niekorzystny wpływ stresu na jelita, który koniecznie trzeba minimalizować.

zdrowejelita.jpg

Jak reagować na dolegliwości jelitowe?

Jeżeli pojawiają się kurczliwe bóle brzucha, można zastosować preparaty zmniejszające napięcie mięśniówki w obrębie jelit np. drotawerynę. Natomiast w przypadku dolegliwości związanych z występowaniem wzdęć pomocne mogą być środki zmniejszające napięcie powierzchniowe substancji lotnych w obrębie jelit np. simetykon. Dodatkowo na nadmierne gazy Iberogast może być dobrym rozwiązaniem. Jest to preparat oparty na wyciągu z leczniczych ziół, który jest skuteczny także w przypadku bólów brzucha. Dobrym sposobem są także napary ziołowe tj. mięta, rumianek, koper włoski, które działają rozkurczająco, przeciwzapalnie i kojąco na błonę śluzową przewodu pokarmowego i jelit.

W.Press, 04-07-2019, zdrowemiasto.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
kardiolog Bydgoszcz
chirurg naczyniowy
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Chirurg naczyniowy Gdynia
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe